Podczas warsztatów uczestnicy szukali odpowiedzi na następujące pytania:
Celem realizowanego pilotażowego projektu było podniesienie i uzupełnienie kwalifikacji oraz warsztatu metodycznego nauczycieli fizyki poprzez wprowadzanie innowacji w edukacji fizyki, zwłaszcza w dziedzinie fizyki jądrowej i atomowej. Innymi słowy warsztaty miały na celu uczynienie pracy nauczycieli bardziej kreatywną i innowacyjną.
Jedną z technik zaproponowaną podczas warsztatów była praca metodą projektu z wykorzystaniem dydaktycznych detektorów promieniowania jonizującego w ramach prowadzonego projektu „Detektory dla Szkół”. W warsztatach wzięło udział 15 wyselekcjonowanych, aktywnych i doświadczonych nauczycieli fizyki z całej Polski, ze szkół o różnych warunkach organizacyjnych.
Dzięki przeprowadzonemu projektowi w zajęciach i projektach z wykorzystaniem naszych urządzeń wzięło udział ponad 2100 uczniów!!!
W ramach przygotowań do wysłania detektorów na lot balonem, odbyły się bardzo proste zajęcia z dziećmi szkolnymi zaangażowanymi w projekt. Organizator wygłosił wykład o promieniowaniu kosmicznym i wkładzie naukowców pochodzących z Bydgoszczy w rozwój tychże badań. Druga część zajęć to warsztaty z detektorami edukacyjnymi. Ze względu na wiek uczestników i fakt, że zdecydowana większość jeszcze nie rozpoczęła nauki fizyki, warsztaty miały charakter zabawy, podczas której dzieci zapoznały się z detektorami, przekonały się o istnieniu promieniotwórczości naturalnej i promieniowania kosmicznego.
Warsztaty „Teach the teachers”
W dniach 10 - 11stycznia 2019 r. w ramach międzynarodowego projektu europejskiego New Horrizon Responsible Research and Innovation (RRI) w Dziale Edukacji i Szkoleń NCBJ zostały zorganizowane bezpłatne warsztaty „Teach the Teachers” skierowane do nauczycieli fizyki szkół ponadpodstawowych.
47 Zjazd Fizyków Polskich
W dniach 19 - 23 września 2021 r. odbył się w Bydgoszczy 47 Zjazd Fizyków Polskich. 19 września z bydgoskiego rynku została wysłana tandemowa sonda stratosferyczna zawierająca m. in. detektory promieniowania kosmicznego CosmicWatch, udostępnione przez NCBJ. Eksperyment ten zainaugurował część zjazdu poświęconą dydaktyce fizyki.
Więcej o wysłaniu detektorów w lot balonem stratosferycznym można przeczytać tutaj:
Uczniowie jednej ze szkół postanowili eksperymentalnie sprawdzić, czy w piwnicy ich szkoły znajduje się radon i wyznaczyć uśredniony okres połowicznego rozpadu próbki promieniotwórczej składającej się z produktów jego rozpadu. Próbkę swoją uzyskali wykazując się niezwykłą kreatywnością. Oto plan pracy wyjęty ze sprawozdania uczniów:
Warto dodać, że odkurzacz filtrujący powietrze robił to przez kilka godzin. Gorąco zachęcamy do samodzielnego przeprowadzenia podobnego badania!
Autorzy pomysłu: Magdalena Sztuka, Szymon Łuszczyk
Opiekun: Zenona Stojecka
Szkoła: I LO, Wieluń
Do naszego doświadczenia użyliśmy jako struktury niejednorodnej kartek papieru formatu A3, w których zrobiliśmy otwory o wymiarach 14x14 cm. Kartki zostały spięte ze sobą spinaczami biurowymi.
Po jednej jego stronie umieściliśmy elektrodę wolframową, zawierającą atomy promieniotwórczego toru. A po drugiej stronnie Dydaktyczny Licznik Geigera-Müllera w taki sposób, aby detektor Geigera–Müllera był naprzeciwko elektrody, a pomiędzy nimi tylko kartki.
Naszym zadaniem było przeskanowanie całej papierowej struktury wzdłuż i wszerz. Głównym celem było sprawdzenie czy licznik jest w stanie zarejestrować wzrost promieniowania w miejscu gdzie jest pusta przestrzeń oraz czy na podstawie pomiarów jesteśmy w stanie wyznaczyć przybliżoną wielkość otworu.
Autorzy pomysłu: Michalina Dymalska, Przemysław Mosiala, Marta Mowczan, Maksymilian Strózik, Maria Żuchowska
Opiekun: mgr Bogusław Urwanowicz
Szkoła: I LO, Wieluń